Blog

Tietyillä aloilla on etätyöskentelyä tarjottu työntekijöille osa-aikaisena ratkaisuna, esimerkiksi on ollut mahdollista työskennellä yhden päivän viikossa etänä kotoa käsin. Etätyön yleistymisen esteenä pidettiin pitkään sitä, että sen pelättiin laskevan tuottavuutta. Mutta vuosi 2020 pakotti ihmiset siirtymään etätöihin ja työskentelemään kotoa käsin. Tämä oli todellinen testi sille, miten etätyöskentely oikeasti toimii. Ja monen epäilevän tahon yllätykseksi, tuottavuus itseasiassa kasvoi, kun ihmiset pystyivät paremmin hallitsemaan balanssia työn ja kodin välillä.

Monet siirsivät työkoneensa työpaikalta kotiinsa ja päivittivät kotiinsa tilan, jossa työskenteleminen onnistuu ilman häiriötekijöitä. Sen lisäksi, että ihmiset päivittivät työtilojaan, sai se heitä myös miettimään uudelleen kodin tietotekniikkaa. Koska kotona ei ollut ainoastaan etätyötä tekevät vanhemmat, vaan myös etänä koulua käyvät koululaiset ja opiskelijat, huomasi moni olevansa siinä tilanteessa, että kotona oli liian vähän laitteita kaikkien näiden asioiden hoitamiseen samanaikaisesti. Tämä lisäsi etenkin kannettavien tietokoneiden hankintaa. Tietokoneiden hankintaa lisäsi myös se, että työskentelyn lisäksi koneita käytettiin yhä enemmän myös viihdekäytössä, kuten kasinopelien pelaamiseen Giffon Casinolla.

Työnteon ja opiskelun uudet muodot

Vuosi 2020 ei ainoastaan osoittanut sitä, miten helposti Suomessa pystyttiin siirtymään etätyöskentelyyn sekä etäopiskeluun, se toi myös esille paljon uusia muotoja, joita työnteossa ja opiskelussa voitiin käyttää. Zoom-kokouksista ja Skype-oppitunneista tuli jokapäiväisiä rutiineja, kun aikaisemmin niitä oli käytetty vain harvoin. Monet yksityisyrittäjät joutuivat myös miettimään sitä, millä tavalla he voivat jatkaa omaa liiketoimintaansa, kun asiakkaiden ei ole mahdollista enää tulla heidän tiloihinsa. Niinpä esimerkiksi erilaiset liikuntatunnit siirtyivät verkkoon, kuukausikorttien omistajat pääsivät omilla tunnuksilla kirjautumaan näille tunneille ja muut pääsivät mukaan normaalia liikuntatuntia pienemmällä maksulla. Tämä mahdollisti sen, että näille etätunneille pystyi osallistumaan paljon enemmän ihmisiä kuin koskaan sopisi kuntosalien liikuntasaleihin.

Monet joutuivat opettelemaan uusia tietotekniikkaan liittyviä asioita voidakseen tarjota palveluitaan tai osallistuakseen erilaiseen toimintaan, joten bonuksena ihmiset pääsivät kehittämään taitojaan myös sillä saralla. Enää ei oikein voinut vedota siihen, että kun tuo tietotekniikka oikein ole minun juttuni. Siitä tuli kaikkien juttu.

Miten tämä vaikuttaa jatkossa etätyöskentelyyn

Vuosi 2020 todellakin osoitti sekä työnantajille, että työntekijöille, että etätyöskentely ei vähennä työntekijöiden tuottavuutta. Osa työntekijöistä nautti etätyöskentelystä enemmän kuin muut, ja näin on oltavakin, sillä ihmiset ovat erilaisia. Toiset haluavat ympärilleen muita ihmisiä kun taas toiset nauttivat omassa rauhassa työskentelystä.

Yritykset tulevat jatkossa varmasti tarjoamaan enemmän etätyömahdollisuuksia niille työntekijöille, jotka sitä toivovat. Tämä mahdollistaa sen, että toimistotilojen ei tarvitse olla enää niin suuria, joten yritykset voivat säästää vuokrakuluissa suuriakin summia. Tämä on siis win-win tilanne sekä työnantajalle että työntekijälle. Suomessa myös valtio tukee etätyöskentelyä sillä verotuksessa voi ilmoittaa työhuonevähennyksen siltä ajalta, kun töitä on tehnyt kotoa käsin.

Opiskelijat kokivat etäopiskelun välillä vaikeaksi

Jos tarkastellaan koululaisten ja opiskelijoiden ajatuksia etäopetuksesta ja etäopiskelusta, monet ovat sitä mieltä, että se toimii lyhyen ajan, mutta sitä ei haluta tehdä pidemmän aikaa. Nuoret tarvitsevat kontaktia muihin ihmisiin, luokkakavereihin ja ystäviinsä. Etäopetuksen suurimpana ongelmana on se, että ne, joilla on jo entuudestaan ongelmia koulunkäynnin ja opiskelun kanssa, etäopetuksessa nämä ongelmat vain kasvavat. Tämä johtuu siitä, että kun ollaan yhteisessä kuvayhteydessä koko luokan tai opiskelijaryhmän kanssa, ei ehkä uskalleta tuoda esille sitä, että tarvitsisi vähän enemmän apua tai tietoa tässä aiheessa. Lähiopetuksessa kun voi opettajalle tunnin päätteeksi kertoa, että haluisi vähän lisäapua tähän aiheeseen. Opettajien tulisikin tarjota myös etäopetuksessa koululaisille ja opiskelijoille mahdollisuus tarvittaessa henkilökohtaiseen opetukseen, jotta nämä eivät jäisi muista jälkeen. Työkaluja siihen on olemassa, joten niitä tulisi myös käyttää.

Tällä hetkellä suurin huoli onkin siitä, miten etäopetus ja etäopiskelu on vaikuttanut nuoriin ja heidän koulumenestykseensä ja millä tavalla se tulee mahdollisesti näkymään myöhemmässä vaiheessa, esimerkiksi siinä kohtaa, kun nämä nuoret siirtyvät työelämään. Vaikka nuoret käyttävätkin paljon tietotekniikkaa ja he ovat hyviä siinä, on vuosi 2020 osoittanut myös heille, että he eivät enää haluakaan istua tietokoneen ääressä niin paljon. Vaikuttaako tämä ehkä jatkossa siihen, minkälaisille aloille nämä nuoret suuntautuvat?